Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.



 
AnasayfaLatest imagesAramaKayıt OlGiriş yap

 

 Op Art (Optik Sanat)

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
ALeyhdar (Yönetici)
Admin
ALeyhdar (Yönetici)


Mesaj Sayısı : 88
Kayıt tarihi : 31/07/10
Yaş : 30
Nerden : Kastamonu

Op Art (Optik Sanat)  Empty
MesajKonu: Op Art (Optik Sanat)    Op Art (Optik Sanat)  Icon_minitimePtsi Ağus. 02, 2010 11:42 am

Op Art (Optik Sanat)

Kaynak : Tatliaskim.Com Op Sanatı

ABD’ye özgü olmadığı halde bu ülkede 1960’a doğru Pop Art ile aşağı yukarı aynı dönemde gelişmiş bir soyut sanat akımını belirten ve İngilizce Optical Art’ın (optik sanat) kısaltılmış biçimi olan terimdir.
Op Art da Pop Art gibi ama tümüyle farklı bir doğrultuda hareketsel nonfigüratif sanata bir tepki olarak doğmuştur.
Avrupa kinetik sanatındaki (Fransa’da Görsel Sanat araştırma Topluluğu Almanya’da Düsseldorf Zero Topluluğu İtalya’da Milano MID ve T Padova N 65 toplulukları tarafından temsil edilir) çeşitli eğilimlerin bu harekete bağlandıkları ölçüde Op Art’ın fizik ve geometriye özgü yalın öğelerden hareketle oluşturulmuş bazı kompozisyonların yaratabileceği optik yanılma üstüne kurulu görsel araştırmalar bütünü kapsadığı söylenebilir.
Op Art terimi tüm yalınlığı içinde kullanışlı kolay bir terim olarak ortaya çıkmıştır; ama belirttiği sanatsal üretim değişik ülkelerden belli sayıdaki sanatçıların benimsenmiş oldukları ortak bir estetik anlayışının ABD’ye özgü yorumu olarak belirir; üstelik bu anlayış Mondrian ve Van Doesburg’un kurmuş oldukları neoplastisizm konstrüktivizm ve süpermatizm gibi soyut deneyimlerin uzantısında yer alır. Bütün bu deneyimlerin ötesinde El lissitzki ve Berlew’nin 1920 yıllarının başlarında sürdürdükleri araştırmalar Picabia’nın görsel anlatım girişimleri (siyah beyaz optik suluboyalar) Man Ray ve Marcel Duchamp’ın (roto-rölyefler 1935-1940) etkinlikleri Vasarely’nin çok boyutlu uzam üstünde çalışmaları özellikle de Bauhaus’ta ders vermiş olan ve 1950’den sonra Yale Üniversity’de görev alan Josef Albers’in dersleri ABD’li genç ressamların yetişmesine doğrudan doğruya etkili oldu. Bu sanatçıların ilgili oldukları sanat dalını bilime bağımlı duruma getirerek gözün ağtabakasındaki titreşime dayalı bir sanatı geliştirmeye çalıştılar; böylece çalışmalarını temelde gözün sert bir karşıtlık oluşturacak biçimde boyanmış iki yüzeye aynı anda uyum yapmasının olanaksızlığı üstüne dayandırdılar. Böyle bir girişimde geometrik figürlerin katışıksız renklerin matematiksel olarak düzenlenmiş çizgiler ve noktaların kullanımını gerektiriyordu; bütün bu grafik ve renksel öğeler de harekete özgü yoğun bir görsel etki yaratmayı sağlıyordu. Ayrıca bu sanatçılar ışık elektromagnetik itkiler hatta bazı biçimlerim mekanik yer değiştirmeleri gibi elle tutulamayan hareketli etkenlerden de yararlanıyorlardı. Her iki durumda da izleyici algılamayı bozan ve bir çeşit optik bireşim koşullanması yaratan dinamik olayların doğmasında etkin bir rol oynar.

İzleyicinin Etkin Rolü
Karmaşık ve büyük boyutlu “çevreseller” (karanlık oda tünel labirent) yaratmak ve bunların içine değişik biçimlerde canlandırılan ve izleyici sayesinde rastlantısal olarak değişebilen görüntüler yansıtmak söz konusu olduğunda çoğunlukla ortaklaşa bir çalışma gerekir. Op Art Frank Popper’ın “plastik öğelerin sürekli kararsızlığı” olarak adlandırdığı şeyle hareketli bir ortamın yaratılmasına etkin olarak katılmayı önerdiğinde bir topluluk tarafından “tüketilebilecek” bu topluluğun yararına sunulabilecek bir sanat-oyun düşüncesini benimser ve sanat yapıtının yalnızca koleksiyonculara ayrılmış taşınabilir bir ürün olarak görülmesine karşı çıkar.

Op Art (Optik Sanat)  800px-Hungary_pecs_-_vasarely0
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://nevar-neyok.yetkinforum.com
 
Op Art (Optik Sanat)
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» En iyi Türk Sanat Müziği Sanatçısı kimdir?

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
 :: Sanat ve Kültür :: Sanat ve Kültür :: Genel Kültür-
Buraya geçin: